علی رضا اصغر پور

بهار نارنج

علی رضا اصغر پور

مؤسس: شرکت صنایع چوبی بهارنارنج شرکت صنایع چوبی بهارنارنج فعّالیت خود را از تاریخ ۲۳ بهمن ماه ۱۳۸۰ با هدف تولید محصولات چوبی و MDF آغاز نمود. کارخانه‌ی این شرکت در زمینی به مساحت ۰۰۰/۷ مترمربّع و در فضای ۰۰۰/۳ مترمربّع و با دارابودن نیروی انسانی متخّصص در شهرک صنعتی بندپی شرقی احداث گردید. سالن‌های تخصّصی هریک از واحدهای تولید تحت کنترل و نظارت مهندسین مجرّب شامل: انبار موادّ اوّلیه، درودگری، پرسکاری و رنگ‌کاری می‌باشد. واحد MDF که خود به ۳ بخش (برشپانل، لبه چسبان و مونتاژ اوّلیه) تقسیم می‌شود. نصب ماشین‌آلات و دستگاههای مدرن، سرآغاز فعّالیت همگام شرکت در زمینه‌ی MDF با تکنولوژی روز اروپا بود که باعث بالابردن سهم شرکت در بازارهای داخلی و خارجی و تضمین کیفیت موادّ اوّلیه‌ی آن گردید. این مجموعه در آبان‌ماه سال ۸۴ موفّق به دریافت گواهینامه‌ی ISO9001 از شرکت IQM ایتالیا شد که موجب افزایش کارآیی، بهره‌وری و درنهایت ارتقاء کیفیت محصولات تولیدی قابل رقابت با محصولات بین‌المللی و رضایت بیش از پیش مشتریان تولیدات بهارنارنج گردید. علیرضا اسماعیل‌پور که در سال ۱۳۴۱ در محلّه‌ی بیژن‌حاجی بابل متولّد شد و مدیرعامل شرکت بهارنارنج می‌باشد، درباره‌ی انتخاب این شغل چنین می‌گوید: «در سال ۱۳۵۹ بعد از گرفتن دیپلم به علّت تعطیلی دانشگاهها و انقلاب فرهنگی ناچار به بازار روی آوردم. بدلیل علاقه به رشته‌ی الکترونیک جهت آموزش اوّلیه به صندوق کارآموزی مراجعه نمودم که با تکمیل ظرفیت در این رشته مواجه شدم که به‌ناچار رشته‌ی چوب و نجّاری را پذیرفتم و یک دوره‌ی آموزشی سه‌ماهه را پشت‌سر گذاشتم و در بعدازظهرها هم نزد استادکاری به‌نام آقای “دایی‌پور” به‌صورت کارآموزی می‌کردم، او شرطی را برای پذیرش من گذاشته‌بود. این‌که تمام مغازه‌اش را در مدّت یک‌هفته تمیز کنم تا بعد تصمیم بگیرد که آیا مرا پذیرا است یا خیر؟ شاید حدود دو وانت‌نیسان از مغازه‌ی او خاک ارّه و پوشال را جمع‌آوری کردم و بعد از یک هفته استاد گفت: اگر این‌کار را نمی‌کردی تو را پذیرا نبودم. بلافاصله بعد از ۳ ماه آموزش با۰۰۰/۲ تومان سرمایه‌ی اوّلیه که از ۱۶۰۰ تومان فروش دوچرخه‌ام (چون رشته‌ی ورزشی‌ام دوچرخه‌سواری بود) و ۴۰۰ تومان قرض از چندجا مغازه‌ای ۲۰متری در حوالی اوقاف با ماهی ۱۰۰۰ تومان اجاره کردم و ابزار اوّلیه‌ی نجّاری را خریداری کردم.»

اوّلین سفارش

«اوّلین سفارش من ساخت میز سماور به قیمت ۳۰۰ تومان بود که با دریافت اوّلین دستمزد بسیار خوشحال شدم.»

گسترش کار

«بعداز اینکه در سال ۶۰ جواز رشته‌ی نجّاری را گرفتم، از همان موقع کارم را گسترش دادم و پس از ۳ تا ۴ سال کارم در سطح بالا توسعه یافت و به‌ناچار مغازه‌ام را تعویض و در کمربندی غربی مغازه‌ای با مساحت ۱۵۰ متری خریداری کردم. چون هدف اوّلی‌ه‌ام بیشتر جذب نیروی کار بود و چون علاقه‌ی زیادی به این رشته داشتم از سال ۷۱ کارم آنقدر گسترده شد که نمی‌توانستیم با آن مغازه‌ی کوچک جواب مشتریان را بدهیم. به‌همین‌خاطر شرکت صنایع چوب مامطیر را در جادّه‌ی کیاکلا تأسیس کردم. از سال ۱۳۸۰ با تفکر ایجاد فضای تولیدی مستقل و اشتغال‌زا اقدام به تأسیس شرکت بهارنارنج کردم. در سال ۱۳۸۱ قطعه‌زمین به مساحت ۰۰۰/۷ مترمربّع در شهرک صنعتی بندپی شرقی خریداری کردم و طرحی را با اشتغال ۳۳هزار نفر ارائه دادم که در شهریور ۱۳۸۲ به بهره‌برداری رسیده و در گام اوّل ۱۲ نفر مشغول بکار شدند.

در این‌سال محصولات تولیدی چوبی بهارنارنج عرضه می‌ِد. از سال ۱۳۸۳ با توجّه به ورود محصولات MDF به بازارهای جهانی و داخلی و همچنین استان مازندران خطّ تولید محصولاتMDF و جدیدترین و پیشرفته‌ترین ماشین‌آلات روز اروپا را در کارخانه مستقر نمودم که خود باعث افزایش نیرو به ۳۳ و سپس به ۴۸ نفر شده‌است.»

MDF چیست؟

MDF از مشتقّات چوب بوجود می‌آید (که بصورتهای تارهای مویی الیاف درمی‌آورند) و بوسیله‌ی پرسهای قوی آن را فشرده می‌کنند و اگر بخواهند آن‌را ضدّ آب کنند، قبل از آنکه به‌صورت خمیر است با پارافیل مخلوز می‌کنند. نوع روکش‌های MDF متفاوت و دارای تنوّع رنگ بسیار است.»

تهیه‌ی موادّ اوّلیه

«موادّ اوّلیه که در بازار ایران از آن استفاده می‌شود از روسیه وارد می‌شود که توسّط تاجران ایرانی خریداری می‌گردد. برای تهیه‌ی MDF چون در داخل ایران کارخانه‌ی تخصّصی تولید MDF نداریم، هرچند در چمستان نور شرکتی است که MDF تولید می‌کند، امّا ابعاد کار آن طوری است که استاندارد روز نیست. به‌همین دلیل تمام MDF های موجود در بازار ایران بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد از ترکیه وارد می‌شود زیرا حدود ۱۹ کارخانه‌ی بزرگ تولید MDF وجود دارد.»

سطح کار

«ما روی کیفیت اهمّیت خاصّی قائل هستیم و تمام مراحل تولید ما از روی نقشه و استاندارد است. در واقع سیستم مدیریت کیفیت را استقرار دادیم و این سیستم باعث شد که مشتریان ما افزایش پیدا کردند. منتهی تولید ما جوابگوی این حجم مشتری نیست. به‌همین‌خاطر مجبور شدیم طرحهایمان را توسعه دهیم و هدفمان این است که شعبه‌هایمان را در سطح کشور افزایش دهیم. هرچند ما در مجموع شش شعبه داریم. (دوشعبه در بابل-یک شعبه ساری- یک شعبه گرگان-یک شعبه گنبد و یک شعبه بندرترکمن) امّا در برنامه‌ای که تدوین نمودیم در شهرهای تهران، اصفهان و شیراز نمایندگی‌هایمان را دایر خواهیم کرد. کاری که در بهارنارنج انجام دادیم یک تنوّعی بود در صنایع چوب بابل و حتّی مازندران.

وجود مبلمان چینی

«مبلهای چینی به‌عنوان یک رقیب جدّی به‌حساب نمی‌آید، امّا این باعث شده که ما سطح کارمان را بالا ببریم که بتوانیم با آنها به رقابت بپردازیم. مشکلی که در کالای چینی است این است که کالای ضعیفی هستند. یعنی قدرت دوام ندارند و فقط روی زیبایی آنها کار شده‌است و در مازندران در درازمدّت این کالاها جوابگو نیستند.»

رطوبت و تغییر حجم چوب

«در کارگاههای ما واحد کوره، چوب‌خشک‌کنی وجود دارد، استاندارد رطوبت چوب باید ۸ تا ۱۲ درصد باشد، مشکلی که نجّاری‌های دیگر دارند واحد چوب‌خشک‌کنی ندارند و به آن اهمّیت نمی‌دهند. در مازندران فقط ما تنها دارای کوره هستیم. چوب که خشک می‌شود مقومت آن دو برابر می‌شود و چسب‌پذیری آن بابل می‌رود. از جمله در منازل بعلّت رطوبت زیاد تغییر حجم در چوب پدید نمی‌آید و لاروهایی که در چوب وجود دارد با گرمای بالای ۷۰ درجه از بین خواهندرفت. ابعاد کوره ۵/۴ در ۹ متر است و به‌صورت واگنی ساخته می‌شود. هر ۱۵ روز می‌توانیم چوب خشک کنیم و دو کوره چوب‌خشک‌کنی داریم که نزدیک به ۱۰۰ مترمکعب در ماه ظرفیت خشک‌کردن را دارند.

وضعیت صادرات

«ازجمله الزامات صادرات این است که حتماً باید دارای استاندارد اروپایی بود که خوشبختانه این شرکت در آبان‌ماه ۸۴ استاندارد بین‌المللی ISO9001 را کسب نمود که جزء شرکتهای معدودی هستیم که ISO9001 داریم و ازجمله کارهایی که برای صادرات حائز اهمّیت است حتماً باید واحد بسته‌بندی داشته‌باشند. یعنی کارها به‌صورت اتّصالات است که در اروپا انجام می‌شود و ما این دستگاه را از ایتالیا وارد کردیم که برای کارهای با حجم بالا مانند یک کمد ۲ متر در ۳ متر فضای زیادی را اشغال می‌کند. می‌خواهیم این به‌صورت بسته‌بندی انجام دهیم. فعلاً طرح مطالعاتی داریم که صادرات به کشورهای آسیای میانه و دُبی بزودی صورت گیرد.

انتخاب طرح و مدل

طراحی را خودم انجام می‌دهم، درواقع باید طرّاح باید فکر مردم را بخواند. یعنی بدانیم که مردم چه می‌خواهند. در این منطقه یعنی شرق و غرب مازندران دو نوع ایده‌ی مختلف وجود دارد. یعنی یکسری از اجناس ما تخصّصی برای شرق مزندران و یکسری مخصوص غرب مازندران. کلاً هر طرحی که تا الآن دادیم از آن استقبال خوبی شد. ازجمله از خطّ تولید MDF جدید خیلی استقبال شد.»

چرا بعضی از صنایع چوبی به‌اصطلاح دچار کرم‌خوردگی می‌شوند؟

چون دراین منطقه رطوبت محیط زیاد است. اگر رطوبت بیش از ۵۰ درصد باشد لاروهایی در داخل چوب وجود دارند. اگر چوب در فصل بهار قطع شود قبل از اینکه وارد کوره شود و از آن میز و یا صندلی و … تولید شود لارو داخل آن تبدیل به حشره می‌شود. امّا کاری که ما انجام می‌دهیم توسّط گرمای بالای ۷۰ درجه‌ی کوره که قبلاً ذکر شد، این لارو را از بین می‌بریم. کلّیه‌ی تولیدات ما با ۴ سال ضمانت و ۱۰ سال خدمات پس از فروش ارائه می‌شود.

برنامه‌های آینده

«ازجمله برنامه‌های آینده، استقرار واحد طرّاحی در شرکت می‌باشد و نیز برای تثبیت بازار خارجی به یکسری ماشین‌آلات تخصّصی نیاز داریم که سال آینده وارد کنیم که از جمله‌‌ی آن CNC برش است که تمام توماتیک است، پرس وکیوم که روکش ملامینه را تا یک میلی‌متر پرس انجام می‌دهد و اگر این دستگاه را وارد کنیم مشکلات خاصّی را برای ما دیگر از نظر وجود ماشین‌آلات نخواهیم داشت و تا شهریورماه شعبه‌ای را در بازار یافت‌آباد راه‌اندازی خواهیم کرد. (یافتآباد کلّ بازار مبل ایران را پوشش می‌دهد، ولی بازار بابل هنوز شناخته‌شده نیست، امّا در این منطقه ما حرف اوّل را می‌زنیم.)»

مشکلات

«در صنایع چوب حمایت چندانی نمی‌شود، اگر از تولید‌کننده حمایت شود، روحیه می‌گیرد. مخصوصاً با تورّمی که امسال ایجاد شده، واقعاً تولیدکنندگان مشکل دارند. بخاطر عدم حمایت انگیزه‌ی کافی برای تولیدکننده بوجود نمی‌آید که به سمت تولید برود. تثبیت قیمت وجود ندارد. از اوّل سال تاکنون هنوز شرکت‌هایی که با آنها کار می‌کنیم، لیست قیمت را ارائه نداده‌اند. نزدیک به ۲۵ درصد جنس‌های ما تورّم یافته ولی هنوز قیمت جنس‌های خود را افزایش ندادیم زیرا بازار این منطقه کشش افزایش بی‌رویه‌ی قیمت را ندارد. به همین‌خاطر تولیدمان را افزایش دادیم. از وام‌ها استفاده می‌کنیم تا حجم خرید یکسری از مواد اوّلیه که از خارج بصورت مستقیم تهیه می‌شود را بالا ببریم.

رضایت از کار

من از شغل خودم راضی هستم. برای رشد در کارم از وام استفاده کرده‌ام. نزدیک به ۷۰۰ میلیون تومان برای شرکت سرمایه‌گذاری کردم. طبق برنامه‌ریزی قسط آنها را دادم و هیچ بی‌رویه‌ی سرمایه‌گذاری نکردم و سرمایه‌گذاری را پلّه‌پلّه انجام داده‌ام. علاقه‌ای که به این کار داشتم باعث شد که خسته نشوم. شعار اشتغالزایی داریم ولی درکل اجرا نمی‌شود. هرکاری که صنتعگران می‌کنند با پشتکار و تلاش خودشان است.

نقش همسر در موفّقیت کار

همسرم برای موفقیتم بسیار همّت کرد و بسیار در این میان زحمت کشید. از دو شعبه که در بابل داریم یک شعبه را همسرم در اختیار دارد. سه فرزند دخترم که یکی از آنها دانشجوی رشته‌ی زبان انگلیسی که بعضی اوقات کمک می‌کند و دو فرزند دیگرم که یک سوّم ابتدایی و یکی اوّل راهنمایی هستند. من علاقه داشتم دخترم در صنایع چوب تحصیل کند ولی خودش علاقه نداشت.

توصیه به جوانان

جوانان جنگنده نیستند. با هرکدام که صحبت می‌کنیم مأیوس هستند. درصورتی که خود من از اوّل هیچ‌چیز نداشتم، امّا دنبال کار را گرفتم و تا آخرش رفتم. البتّه با تلاش و پشتکار خودم. امّا جوانان امروز خیلی راحت زندگی می‌کنند. تا حرف بزنید می‌گویند پشتوانه نداریم، سرمایه‌ای نداریم که کاری را انجام دهیم.

خطّ مشی

شرکت بهارنارنج تولیدکننده‌ی انواع محصولات چوبی و MDF تأمین رضایت مشتریان را به‌عنوان هدف اصلی درنظر گرفته و در راستای تحقّق این هدف استقرار مدیریت کیفیت بر مبنای استاندارد ISO9001 به مورد اجرا گذاشته و درجهت پیاده‌سازی آن موارد زیر را مدّنظر قرار داده‌است.

- ارتقاء سطح کیفیت محصولات ارائه‌شده براساس الزامات مشتری

- افزایش بهره‌وری و توانمندی نیروی انسانی و ارتقاء دانش فنّی و مهارتها از طریق آموزشهای مستمر و مؤثّر

- تحویل به‌موقع محصول

- استفاده از تکنولوژی و تجهیزات نوین در تولید

- افزایش سهم محصولات تولیدی در بازارهای داخلی

- سعی و تلاش جهت حضور مطلوب در بازارهای خرج

مدیریت و کارکنان بهارنارنج ضمن درک مفادّ خطّ‌مشی فوق، خویش را متعهّد به بهبود مستمر و اثربخش سیستم مدیریت کیفیت بر مبنای استانداردISO9001 دانسته و به‌عنوان چارچوبی مطلوب و کارآمد جهت تعیین و بازنگری اهداف کیفی سازمان معرّفی می‌نماید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد